Mediteren voor Beginners

HEXE: betekend Home-Exercise, een oefening voor thuis.

Deze meditatie instructies zijn ontworpen om informatie te geven om direct te beginnen met mediteren.

In feite, kun je overal en nu mediteren!
26062016_EllenMentor_Law_of_Attraction

PLEKJE: Maak een plekje voor jezelf om te mediteren, een rustige plek waar u niet gestoord wordt gedurende ten minste 20 minuten. Dit plekje kun je zo mooi maken als je zelf wilt. Heel Indisch tot simpel en sober Zen-Budistisch.

VOORBEREIDING: Zorg ervoor dat je warm genoeg en comfortabel zit. Indien mogelijk, Doe alle afleidende dingen uit…..TV, radio en je telefoon! Ik raad je ook aan om alle sieraden af te doen. Zeg tegen je huisgenoten dat je gaat mediteren en niet wenst gestoord te worden. Ook je huisdieren even niet erbij.

Doe geen kaarsen aan !! Je bent te diep in meditatie om op te letten en misschien van je in slaap. Ik weet dat dit sfeer creëert en dat het spiritueel is…… MAAR, waxine- & geur- kaarsen zijn heel ongezond om in te ademen.

HOUDING: Voor geleide meditaties raad ik aan om te liggen. Je zult misschien in slaap vallen, maar dat geeft niet waarschijnlijk heb je dan je slaapje harder nodig dan de meditatie. Dit zal op een gegeven moment niet meer gebeuren. Dus maak je niet druk als dat elke keer gebeurd, het is een fase. Voor andere meditaties raad ik aan om NIET  te gaan liggen, en het is wel belangrijk dat je zoveel mogelijk met de rug rechtop gaat zitten. Kundalini energie gaat door je ruggenmerg heen stromen, dat moet niet geblokkeerd zijn door een verkeerde houding. En je zult beter in staat zijn om je te concentreren. Het is niet nodig dat je met gekruiste benen op de grond te gaan zitten. Mag wel als je het kan. Ga lekker relaxed zitten. Dit is een momentje voor jezelf en een plezierige ervaring. Het hoofd recht vooruit kijkend, niet je neus naar de grond wijzend. Kaken losjes van elkaar. ontspan je oogleden. Oogleden dicht en je ogen in normale stand, ga niet naar je 3de oog kijken met je ogen zoals vaak wordt aangeraden. je krijgt alleen maar hoofdpijn hiervan. Ook is het de bedoeling om in de toekomst deze staat van bewustzijn in het dagelijks leven door te voeren en niet alleen in je meditaties.

In gevorderde meditatie zul zal ik meer informatie geven over de juiste houding. En is afhankelijk van de oefening.

HOE en HOELANG: Neem een paar keer diep adem, terwijl je aan het voorbereiden bent om te gaan zitten, nog voor dat de 20 minuten ingaan. Misschien is het in het begin lang 20 minuten voor je, maar neem de intentie dit te doen, het liefst dagelijks. Zet een keuken-wekkertje op 20 min. en ga zitten. Voor nu, als het ergens kriebelt, ga gerust krabben en je hoeft niet perfect stil te blijven zitten. Je zult zien dat later het je niet meer opvalt en niet meer stoort of er iets kriebelt.  Aan het einde van deze 20 minuten zul je veel meer ontspannen zijn.

ADEM: Let op je ademhaling, je ogen sluiten en richt je aandacht op je ademhaling. Geen controle over je ademhaling, gewoon normaal ademen en observeren –  van de in en uit beweging van je adem. Dit is jouw enige taak voor de komende 20 minuten – gewoon rustig zitten. Probeer niet je gedachtes te stoppen, alleen opmerken dat ze er zijn en vervolgens loslaten. Het is belangrijk dat je dit in gedachten houdt terwijl je meditatie doet, omdat het onvermijdelijk is dat je gedachten opkomen. Dit is volkomen normaal. Telkens wanneer je merkt dat je aan iets denkt, hup, weer bewust je aandacht op je ademhaling terug brengen. In en uit, in en uit.

MANTRA: Het herhalen van een mantra als een alternatief. Als je hoofd vol zit met gedachtes en het is vervelend. Om te zorgen dat er minder gedachtes in je hoofd opkomen, kun je een “Mantra” gebruiken. Het zorgt ervoor dat je je beter op je ademhaling kunt concentreren. Je kunt je aandacht richten op een “mantra”-een woord of hele zin, die je alsmaar herhaald. Je kunt bijvoorbeeld mentaal het woord “OHM” of “Ontspan” of de zin “ik ben hier en nu”. Denk aan iets dat je gemakkelijk vindt om te herhalen en wat een rustgevende gevoel geeft. Het moet natuurlijke aanvoelen. Probeer verschillende klanken bijvoorbeeld “Ahhh” of “iiieeeee”. Vooral “iiiieeee…..” is heel rustgevend (ease, easy) Herhaal de mantra rustig en langzaam in je hoofd. Ook hier zal het gebeuren dat je wordt afgeleid door gedachten, gewoon denken, aaaah daar is weer een gedachte en ga weer terug naar de mantra.

TIPS: Soms zal het gemakkelijker zijn om zich te concentreren op de ademhaling of juist de mantra, en op andere momenten kan je het gevoel hebben alsof je gedachten nooit stoppen en overbelast is. Maakt je niet druk daar zijn we allemaal doorheen gegaan. Dit is helemaal normaal en OK. Probeer niet te oordelen of jou meditatie goed of slecht was, diep of geen diep trance. Naarmate je meer mediteert zul je merken dat het eenvoudiger gaat en  een staat van stille rust te ervaren.

WANNEER: Hoe vaak? Het beste is 2x per dag, eenmaal in de ochtend al is het maar 5 minuten, en eenmaal in de avond bijvoorbeeld wanneer je van je werk thuis komt, voordat je bij je family direct de zware dag gaat herhalen tegen je partner, en nog niet vrij bent van je werk, ga yoga of meditatie doen. Je zult zien dat je dan niet meer de behoefte hebt je dagelijkse irritaties te delen met anderen. Je zult een ander mens worden. Ook mensen om je heen zullen snel een verandering in je houding ervaren.

Gemakkelijkste en snelste manier om te genieten van de voordelen van meditatie in je leven.

GELEIDE MEDITATIE: Voor geleide meditaties raad ik aan om te liggen. Je zult misschien in slaap vallen, maar dat geeft niet waarschijnlijk heb je dan je slaapje harder nodig dan de meditatie. Dit zal op een gegeven moment niet meer gebeuren. Dus maak je niet druk als dat elke keer gebeurd, het is een fase.

Een geleide meditatie maakt mediteren een stuk gemakkelijker. Een GM is eenvoudig, je kunt het zien als een “meditatie met de hulp van een gids”. Het is een probleemloze en plezierige ervaring. En het heeft een aantal extra voordelen te bieden vergeleken met de traditionele meditatie technieken. Bijvoorbeeld, kan een geleide meditatie worden aangepast om je te helpen een doel te bereiken. Nog diepere ontspanning omdat je zelf niet hoeft te concentreren maar alleen een stem hoeft te volgen. Een GM brengt je in een diepere ontspanning, omdat de spreker de juiste woorden op de juiste moment zegt. Door de juiste affirmaties kun je prestaties verhogen, op fysiek en of emotioneel niveau.

Binnenkort zal ik ook een link plaatsen naar een Nederlandstalige GM (geleide meditatie). Klik op deze link voor een engelstalige geleide meditatie.

01_Stationary_files_UEO_logo 2016-05-04 01-00-11

Advertisements

2 Comments Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s